Jom Layan link-link dibawah nie..

Orang Asli kecewa usul tergempar ditolak


KUALA LUMPUR, 19 Okt: Timbalan Pengerusi Badan Bertindak Tanah Orang Asli, Simpan Suda menyuarakan rasa kecewa apabila Dewan Rakyat mengetepikan usul tergempar yang dibawa oleh Ahli Parlimen Telok Kemang, Datuk Kamarul Baharin Abbas.
"Usul (tergempar) hari ini mungkin ditolak, terpulang pada Ahli Parlimen kita (Kamarul Baharin) untuk membawanya," ujarnya ketika ditemui di luar Parlimen.
Difahamkan, Speaker Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia mengetepikan usul tergempar tersebut demi melaksanakan peraturan mesyuarat.
Menurut Simpan, pemimpin-pemimpin Orang Asli terbabit tidak berniat mempertikai keistimewaan Orang Melayu serta Bumiputera Sabah-Sarawak yang termaktub dalam Perlembagaan.
Orang Asli Semenanjung Malaysia katanya cuma mahu hak mereka dimasukkan dalam tafsiran Perkara 153 dan Perkara 160 Perlembagaan sahaja.
"Apa yang kita lihat, jangan dipertikai (Perkara) 153 Hak Istimewa Orang-Orang Melayu (dan Agama Islam) Perlembagaan Persekutuan."
"Tapi, kita nak memanjangkan keistimewaan Orang Asli di Semenanjung (Malaysia) saja kerana hak orang Melayu, Bumiputera Sabah dan Bumiputera Sarawak saja yang ada," ujar beliau.
Difahamkan, Perkara 153 dan 160 perlembagaan tidak memberikan hak istemewa kepada Orang Asli Semenanjung sebagai Bumiputera.
Fasal (2) Perkara 160 hanya menafsirkan Orang Asli adalah Orang Asli Semenanjung Tanah Melayu tetapi tidak menjamin sebarang hak keistimewaan kaum minoriti tersebut.
Baginya, Hak Orang-Orang Asli nampaknya seakan tidak dipelihara menurut Parlimen.
"Seolah-olah hak kami (Orang Asli Semenanjung) tidak ada hak apa-apa dalam Perlembagaan kerana tafsiran hak kami pun tidak ada," ujarnya.
Menurut beliau, Perlembagaan wajar ditafsirkan semula dengan menjamin hak Orang Asli di Semenanjung Malaysia.
"Kita nak minta panjangkan sendiri untuk pertahankan hak-hak kami, bukan kita minta dimansuhkan hak keistimewaan Melayu dan Bumiputera Sabah dan Sarawak dalam Perlembagaan," ujarnya.
Sehubungan itu, beliau mendesak Menteri di Jabatan Perdana Menteri (JPM) Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz supaya prihatin dengan tuntutan mereka.
Sebelum pada itu, Sambut Sotet, 65, mengaku bahawa beliau disoal siasat oleh polis cawangan khas (SB) di Pahang, semalam.
SB, katanya meminta beliau memberikan maklumat lanjut berhubung suatu khabar angin bahawa lebih 200 pemimpin Orang Asli bertekad untuk berkampung di Parlimen pagi ini.
"Kita hanya datang ke sini (Parlimen) untuk lihat usul tergembar kita dibahaskan, itu sahaja, tidak ada apa-apa.
"Polis sedia kata ada beberapa biji bas datang, itu semua tidak ada," katanya.
Beliau yang juga pemimpin utama suku Temuan di Pahang berkata, SB sepatutnya tidak wajar mendesaknya memberitahu tentang inti memorandum badan bertindak kepada Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini.
"Dia tanya (tentang) memorandum kami, saya tetap kata tiada apa-apa," tegasnya.



Dipetik dari: http://www.harakahdaily.net

NATO official: Bin Laden living comfortably in Pakistan

Osama Bin Laden


Osama bin Laden is living comfortably in northwest Pakistan, protected by local tribespeople and some members of the country's intelligence service, a NATO official has told CNN. The news undercuts the U.S. government's depiction of the al-Qaida leader as on the run, one terror expert tells The Upshot.

U.S. intelligence officials have long believed that bin Laden is living in the remote tribal region of northwest Pakistan. But at times, the government has also claimed that the al-Qaida leader has had to move frequently from one safehouse to another, impairing his ability to plot attacks.
The NATO official's comments undermine that claim, Michael Scheuer, a former special adviser to the chief of the CIA's bin Laden unit, told The Upshot. "It exposes the lie that Bush and Obama have been telling us since 9/11, that he was running from rock to rock and cave to cave," Scheuer said.

"Nobody in al-Qaida is living in a cave," said the unnamed official.
Scheuer, who has been an outspoken critic of the U.S. approach to fighting al-Qaida, said it's unlikely that the comments reflect any valuable new piece of information.  "If this were genuine intel, they would not go public with it," he said.  "They would try to kill him." Instead, he said, the NATO official's goal is probably to put pressure on Pakistan to move its army into North Waziristan as part of the fight against the Taliban -- something NATO has been urging the Pakistani government to do for weeks now.
Brian Katulis, a national security expert at the Center for American Progress, also downplayed the comments.  "There's always been a sharp focus on how do we close the chapter by capturing or killing bin Laden,"  Catulis told The Upshot.  "I don't know that [the NATO official's comments] are based on anything new or real."

Earlier this month, Navy Adm. Michael Mullen, the chairman of the Joint Chiefs of Staff, expressed optimism that bin Laden and his deputy, Ayman al-Zawahiri, would eventually be caught.  But according to Scheuer, the evidence that bin Laden is living in relative comfort and stability cuts against that expectation. "We're just facing reality at last," Scheuer said. "Bin Laden lives among people who: a) regard him as an Islamic hero; and b) whose tribal mores require them to protect a guest with their own lives."
Scheuer continued:  "Despite what our leaders are saying, a guy who's not moving around is not vulnerable to attack."
Pakistan's interior minister, Rehman Malik, denied to CNN that bin Laden and al-Zawahiri are in Pakistan.

Resource from: http://news.yahoo.com/

Bajet 2011: Untuk orang miskin???

Sebulan jadi PM, Najib dua tiga kali turun berjalan di tengah bandaraya. Nak tengok sediri keadaan dalam bandaraya konon...kepala bu**h !. Yang kaki 'mum', kaki hisap, kaki jilat pula berdong-dong ikut belakang 'pungkok' Najib, berjalan tengah-tengah panas sampai berpeluh-peluh ketiak.

Kawan punasihat yang bagi idea suruh Najib berjalan dalam bandaraya ni pun gurkah-gurkah politik di'port' kata macam mana "Limau purut tiga serangkai. Buta perut tak ada akai". Cuba la suruh Najib turun berjalan pada jam 3, 4 pagi, jangan pula panggil kaki-kaki 'mum', kaki-kaki jilat tadi ikut sekali belakang 'pungkok' dia, baru lah dia sendiri boleh tengok dengan mata dia berapa banyak rakyat yang tak ada rumah, yang tidor di tepi-tepi jalan, yang tidor di kaki-kaki lima kedai didalam bandaraya yang DIA NAK NAIKAN BANGGUNAN 100 TINGKAT. Baru dia tau berapa banyak rakyat yang tak ada makan.

Sejak merdeka dan sejak berpuluh belanjawan atau bajet yang dibentangkan, jurang perbezaan antara yang miskin dan yang kaya bertambah-tambah ketara. Bila pun mereka sentiasa membohongi kita dengan angka-angka orang miskin yang ada. Sebenarnya mereka ini tak tahu pun dan tak pernah nak serius nak ambil tahu berapa banyak 'exact figure' orang-orang yang miskin sebenarnya yang ada.

Menurut kajian gurkah-gurkah politik di'port', 70% kekayaan negara adalah didalam tangan orang-orang yang tak sampai 30%. Dan yang baki 30% kekayaan itu terpaksa berebut-rebut antara satu dengan lain oleh kita yang dalam kumpulan 70% orang. Maka teringat lah akan kata-kata dari sahabat lama yang dah lama M.I.A (mssing in action) http://satublogtotal.blogspot.com 1 billion makan 2 orang, 1 million makan 1000 orang.

Tukar Tiub memang tak salah bila dia selalu kata kerajaan yang memerintah kena tengok pada orang-orang miskin ini, bukan kena jaga orang-orang yang dah kaya.

Gurkah-gurkah politik di'port' bukan lah busuk hati dekat orang-orang yang dah kaya bertambah kaya ni, cuma mereka dapat rasa yang transformasi dan perancangan ekonomi yan KERAjaan Najib umno/BN ini sedang usahakan ini lebih menguntungkan orang-orang yang dah kaya bukan untuk orang-orang miskin. Polisi mereka lebih kepada yang berkuasa akan terus berkuasa, yang kaya? dah tentulah bertambah-tambah kaya.

Gurkah-gurkah politik di'port' nak tanya, berapa banyak lagi laporan-laporan dari 'Auditors-General' yang diperlukan untuk tengok keadaan ini daa..???

Dipetik dari: http://dollahyankee.blogspot.com

Sabah, The Rising STAR of TOURISM



WHAT was the fine and exceptional description given to Sabah during the International Conference of The United Nations World Tourism Organisation (UNWTO) held in the State Capital recently?

Tourism Minister Datuk Seri Dr Ng Yen Yen, who was one among the guest of honour attending the conference considered Sabah as “The Rising Star of Malaysia’s Tourism Industry (MTI), one among the country’s most beautiful tourists destination, which serves as the Eastern hub for Malaysian Airlines accessible to foreign tourists from all over the world.

Dr Ng was also quoted as saying “That is why we chose Sabah as co-host of this World Tourism Conference not only for its beauty but due to the dynamism of its Chief Minister Datuk Seri Musa Aman and Tourism Minister Datuk Masidi Manjun”. (Daily Express 5th October 2010)
Amazingly, without doubts, this is one of the contributing factors instrumental in bringing forth the Nation with the Status Quo to be one among the Top 10 in the International list.
The UNWTO Secretary-General, Mr Taleb Rifai, while commenting on the successful outcomes of Malaysia’s Tourism Minister Datuk Dr Ng Yen Yen ‘s bilateral meeting with her counterparts was quoted as saying, “Now that Malaysia is in the Top 10 world destination list it is time to move to the international stage as a provider of knowledge and experience for countries in the industry. I think the fact that there’s a clear political will to acknowledge support and upstage tourism as a major economic sector within the economy was very much clear with the presence of the Deputy PM.”
The conference which wa declared open by Deputy Prime Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin and attended by 500 delegates comprising among them ministers from Brunei, Chad, Gabon, Papua New Guinea, Sudan, Timor Leste, Nepal, Laos & Swaziland.
The Sub-Continent of Asia, where Malaysia is geographically located has indicated a firm prospect for recovery in the international tourism that has been a driving force regionally, thus turning it as the second frequented or most visited region globally at present .
Statistically, the total numbers of international tourist arrivals within the Asian region has reached the 181 million mark, which is approximately 21 per cent of the world total generating US$ 204 Billion of the tourism turnover, making up 24 per cent of the worldwide gross in 2009.
In Malaysia, the tourism industry has been maintaining sustainable growth over the past ten years, DPM Muhyiddin is optimistic that the country could attain the target of 24 million prospective tourist into the country this year, based upon last year’s achievement with records of 7.9 million tourists arrivals and collected RM 12.3 Billion in receipts.
Generally, the Tourism Industry which is potentially seen as a key to spear head the country‘s economic growth, comprised one among the 12 National Key Economic Areas (NKEA) under the 10th Malaysian Plan specifically designed aiming at transforming the country into a high income nation, thereby giving the government of the day, the mechanism to optimise its potential in support of the New Economic Model (NEM).
The encapsulation of the NKEA initiative in the Tourism Transformation Plan is specially set for a target to attract 36 million tourists so as to get a revenue of about RM 168 billion by 2020.
In order to attain this objective, under the NKEA initiative, a variety of relevant themes had been identified which include business tourism, nature adventure, affordable luxury, entertainment, family fun, event sport and spa etc, thereby setting the framework for the physical development of the industry in question upon having consider the requirements and demands of the various market segments, especially in attracting the high- spending tourists .
At the World Tourism Conference , CM Datuk Seri Musa Aman emphasised that his administration is fully aware of the significant roles in protecting the environment hoping to keep on attracting tourists to Sabah’s natural destinations as the tourism sector which contributes economic spin off in the current growth initiative via projects under the Sabah Development Corridor (SDC).
Musa said, “As a State that is home to some of the most unique flora and fauna, beautiful landscapes ranging from the sea to the rainforests and mountains and a rich mixed of cultures, Sabah has a variety of tourism products on offer for travellers with different needs. Those who enjoy eco destinations and tourists who want to rough it out by seeking adventure find that Sabah is the right choice. Aside from our nature based products , this conference also gives Sabah the opportunity to showcase the state as a destination for meetings, incentives, conventions and exhibitions or MICE.”
The Tabin Wildlife Reserve which is located within The Lahad Datu District and engulfs an vast area of 120,500 hectares of dipterocarp rainforest with mystifying biodiversity is a case in point. The Forest Area in question has been specially reserved as the breeding grounds for wild life and bird including the highly endangered Sumatran Rhino, Tembadau and Borneo Pygmy Elephant.
At the Core Area, the spectacular views of the towering trees and the crystal clear rivers truly caters an ideal habitat for wildlife and birds in the virgin forest, which is accessible by jungle trekking expeditions covering a distance of 23 Kilometres. A number of Foreign Tourists have made adventurous sojourn to this specific natural attracting spot with some tokens, as something to remember back home.
The best gifts of nature found within The Tabin Wildlife Reserve comprises The Mud Volcanoes with high concentration of minerals and the Salt Springs that is also known as ‘The Salt Lick’ dotted with numerous foot prints or tracks of wild animals frequenting that spots at a particular time.
Tabin Wildlife Resort is one fine example, whereby the Concept of Eco-Tourism has widely being developed as lucrative Investment in the Tourism Industry.
The contribution made by our State leaders to materialise the concept of Investment Diversification in several viable economic sectors including Tourism would make every Malaysian in Sabah even more proud one day in the event that the breakeven point is achieved with outstanding results despite strings of baseless accusation are hurled against CM Musa ‘s Administration by disgruntled opposition leaders in the State.
The wisdom of a Western Philosopher, Edward Garner who defined the greatness of a man, “It’s not what you take but what you leave behind that defines greatness.”
Let us hope that what has been in stored by our State leaders at present will bear fruits for our young generations to see in the coming decades.

Resource from: http://www.sabahkini.net/

Cina kumpul duit bantu Chek Hashim berubat di China

GUA MUSANG, 18 Okt: Biarpun hanya sempat dua tahun lebih bergelar Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun), namun nama Allahyarham Che Hashim Sulaima tidak lekang dari bibir masyarakat Galas.
Sikapnya yang bertanggungjawab, rendah diri, suka menolong dan tidak berkira dengan rakyat, menjadikan kehilangannya seperti sukar dicari ganti.
Tidak hairanlah jika rata-rata masyarakat sama ada Melayu, Cina, India mahupun Orang Asli sangat sayang kepada Adun PAS tersebut.
Menurut Penghulu Kampung Bandar, Chong Loi San, 60, (gambar) Allahyarham Chek Hashim seorang yang mudah didampingi dan tidak pernah berlagak seperti seorang Yang Berhormat.
"Saya kenal dia lebih 20 tahun, dia orang bagus, bukan senget-senget punya.
"Dia dulu jual rotan, saya beli dengan dia buat niaga kerusi.
"Dia suka tolong sama kita. Pagi ke, petang ke, malam ke, bila kita panggil dia mesti sampai.
"Banyak kaum Cina undi dia sebab dia mudah kira," ceritanya menggambarkan peribadi Allahyarham semasa hayatnya.
Tambah Chong lagi, beliau mengenali bekas Adun Galas itu seorang yang pemurah dan melayan masyarakat berbilang kaum di kawasannya dengan adil.
Antara jasa paling besar Allahyarham katanya, adalah menyelesaikan masalah geran tanah kepada masyarakat Dun itu.
"Kita Cina, India, Melayu Gua Musang bukan nak kaya sangat, kita nak tanah ada geran dan YB ni banyak bantu kita dapatkan geran," tambahnya lagi.
Kehilangan Allahyarham jelasnya sangat dirasai kaum Tionghua Gua Musang yang banyak terhutang budi pada beliau.
"Dia meninggal memang orang Cina sayang sangat. Waktu dia sakit, kita orang Cina kumpul duit nak bawa dia pergi berubat dekat negeri China.
"Saya sendiri suruh sepupu saya teman dia pergi sana sebab Chek Hashim tak tahu cakap Cina," katanya.
Biarpun hanya dua tahun Allahyarham sempat menjadi wakil rakyat mereka, namun tempoh itu katanya sudah cukup membuktikan Adun PAS boleh diberi mandat.
"Kalau YB PAS memang tidak ada masalah. Dia tolong kita, dan kita mesti tolong dia," ujarnya menggambarkan sokongan.
Chek Hashim Sulaima meniggal dunia di Hospital Pakar Al-Islam Kampung Baru, Kuala Lumpur pada jam 4.30 petang 21 September lalu akibat kanser usus.
Allahyarham memenangi kerusi Dun Galas dengan majoriti 646 undi pada pilihan raya umum yang lalu mengalahkan penyandang dari BN, Saufi Deraman.
Berikutan itu, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menetapkan 4 November ini sebagai hari mengundi bagi Pilihan Raya Kecil (PRK) Galas, manakala 26 Oktober hari penamaan calon.
Secara tradisi, kerusi Dun tersebut adalah milik BN, namun berjaya dirampas PAS pada tsunami politik PRU ke-12 lalu.

Dipetik dari: http://www.harakahdaily.net

Kerajaan PUSAT Boros: Gagal laksana gaji minimum

KUALA LUMPUR, 18 Okt: Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata, kerajaan gagal melaksanakan tuntutan gaji minimum di kalangan pekerja kerana amalan boros mereka.
Ahli Parlimen Marang itu sewaktu membahaskan Bajet 2011 di Dewan Rakyat hari ini berkata, kerajaan lebih mementingkan projek mewah yang hanya memberikan keuntungan kepada segelintir golongan daripada kebajikan rakyat bawahan.
"Bagaimana untuk pencapaian taraf negara maju kalau pekerjanya masih mengemis. Isu gaji minima baru di peringkat menubuhkan majlis konsultasi.
"Amalan boros masih diteruskan dengan pembiayaan projek mewah untuk kemegahan dan kepentingan segelintir manusia dan mengabaikan majoriti rakyat," kata beliau yang juga Presiden PAS.
Sementara itu, ketika ditemui di lobi Parliman, beliau menegaskan PAS tetap mendesak kerajaan melaksanakan tuntutan gaji minimum seperti yang diamalkan oleh negara maju yang lain.
"PAS tetap mahu tuntutan gaji minima dilaksanakan kerana sudah banyak negara di dunia memberi gaji minima dan dianggap salah kalau tidak beri gaji minima untuk sara hidup rakyat," katanya.
Menurutnya juga, masih banyak kakitangan sama ada awam atau swasta menerima gaji yang tidak mencukupi untuk menyara keluarga terutamanya mereka yang tinggal di bandar-bandar.
"Masih banyak kakitangan awam dan swasta khususnya di ibu kota dapat gaji tak cukup pun untuk menampung perbelanjaan persekolahan anak-anak dan sebagainya.
"Sepatutnya diambil kira kerana mereka ini jumah yang besar. Malanganya di saat kita tak selesaikan masalah ini, kita tonjolkan bangunan-bangunan yang tinggi yang memberikan keuntungan kepada kroni mereka sahaja," katanya lagi.
Dalam ucapannya juga, Abdul Hadi turut menekankan bahawa orang awam juga harus diberi hak yang sama untuk memantau bajet kerana masyarakat awam adalah sasaran utama.
"Individu yang berkepakaran melalui NGO dan media juga berhak memantau perjalanan jentera kerajaan dan politik bagi menggunakan jumlah wang yang diamanahkan kerana kadang-kadang pendedahan pihak ini menyedarkan yang salah dan silap," katanya.
Beliau yang juga Adun Rhu Rendang turut menegaskan bahawa Akta Rahsia Rasmi (OSA) adalah langkah yang sangat negatif kerana menghalang hak yang adil terhadap negara bagi kebaikan kerajaan dan rakyat.
"Undang-undang ini lebih bersifat menyembunyikan kesalahan dan kelemahan. kerajaan yang kuat dan teguh bersifat berani walaupun menghadapi tuduhan dan tohmahan.
"Tuduhan yang benar memberi kesempatan melakukan pembaikan dan pembetulan, tuduhan yang salah perlu dijawab, dan ada cara lain untuk bertindak terhadap penyebar fitnah.
OSA, tegasnya hanya menjadikan kerajaan berlagak bersih sepanjang masa. dan mendakwa hanya mereka yang berjuang mengekalkan kuasa sahaja bersifat demikian.
Selain itu, Abdul Hadi turut berkata, pembangunan insan tidak terletak kepada pembinaan materialistik semata-mata tetapi juga bergantung kepada dasar pendidikan dan sistem yang merangkumi aspek naluri manusia.
"Persediaan pembangunan insan bukan sahaja bangunan pusat-pusat pendidikan di semua peringkat yang tersergam indah dan kakitangan yang bergaji lumayan, tetapi juga sangat bergantung dengan dasar pendidikan dan sistem yang merangkumi aspek naluri manusia," katanya.

Dipetik dari: http://www.harakahdaily.net

Janji di Manek Urai belum selesai

PENDUDUK di kampung Manek Urai hairan tiba-tiba dua papan iklan projek Barisan Nasional (BN) didirikan berhampiran jambatan menuju ke Kampung Manek Urai Lama.
Pada awalnya hanya di sebelah kampung baru dipasang papan tanda projek tertera gambar dacing. Tidak lama kemudian dipasang pula papan projek BN di Kampung Manek Urai Lama.
Namun papan tanda yang didirikan di Kampung Manek Urai Lama tidak tertera nama kontraktor, sedangkan di kampung baru ada nama kontraktor iaitu Salabumi (M) Sdn Bhd.
Kata orang kampung mengapa seperti tergesa-gesa sangat sehingga ada kepincangan di sana-sini. Lebih mengelikan lagi apabila rumah kontena pula diangkut ke tanah milik penduduk tidak jauh dari jambatan sedia ada Sabtu lepas.
Kemungkinan besar pemilik tanah tersebut pun belum dimaklumkan mengenai penggunaan tanahnya dijadikan tapak pejabat kontraktor.
Lebih menghairankan segala permohonan ke Pejabat Tanah dan Jajahan Kuala Krai bagi pengambilan tanah belum dibuat sehingga sekarang.
Malah difahamkan cadangan projek berkenaan juga tidak dibawa ke pejabat JKR Kuala Krai.
Menurut sumber mesyuarat mengenai cadangan membina jambatan baru yang dijanjikan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin Julai 2009 dibincang pada mesyuarat di JKR Kesedar di Tanah Merah semalam.
Perbincangan itu katanya hanya melibatkan Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP) dan JKR Kesedar.
Adun Manek Urai, Mohd Fauzi Abdullah berkata, jelas kelihatan projek jambatan baru di Manek Urai dibuat dalam keadaan tergesa-gesa sehingga kelihatan banyak kecacatan.
”Orang kampung sedar pada awalnya papan tanda projek pembinaan jambatan tidak dilekatkan nama kontraktor, tetapi beberapa hari kemudian baru ditampal.
”Penduduk yang tinggal berdekatan dengan projek pun belum diberitahu pengambilan tanah yang akan dibuat. Ini betul-betul projek mee segera kerana pilihan raya kecil di Galas,” katanya di sini.
Bagaimanapun kata beliau sekiranya projek itu benar-benar menjadi kenyataan, ia dapat memberi keselesaan kepada penduduk kerana jalan di atas jambatan menjadi dua lorong.
Namun hairannya mengapa baru ketika kehangatan kempen pilihan raya di Galas JPP tergesa-gesa mahu memberitahu penduduk janji membina jambatan baru tetap ditunaikan.
Agak melucukan juga cadangan pembinaan kompleks sukan di Manjor yang disebut menteri sudah siap 20 peratus, rupa-rupa baru diratakan tanah.
Kerja-kerja menyodok pula baru dilakukan seminggu dua ini. Jauh sekali untuk sampai 5 peratus.
Bahan-bahan binaan seperti kayu atau besi pun tidak kelihatan. Ini keanehan yang dipamerkan Umno dalam suasana menghadapi pilihan raya kecil Galas.
Belum sempat segala janji di Manek Urai menjadi kenyataan tiba-tiba dinukil pula janji baru di Gua Musang.
Projek perumahan rakyat bernilai RM300 juta ditabur pula di Gua Musang. Projek itu dijangka akan dilancarkan Timbalan Perdana Menteri pada 24 Oktober ini.
Pengerusi Jawatankuasa Perumahan, Kerjaraya, Utiliti, Alam Sekitar, Mejar (B) Md Anizam Abdul Rahman berkata, sebelum menabur janji-janji baru lebih baik kerajaan pusat mempercepatkan pembinaan jambatan Sultan Yahya kedua yang sudah melewati tempoh.
Isu yang cuba digimikkan di Gua Musang hanya terbeban di bahu pengarah pilihan raya BN di Galas, Tengku Razaleigh Hamzah.
Banyak pihak hairan dengan kemunculan Ku Li secara tiba-tiba.
”Mengapa tiba-tiba baru sekarang pemimpin tertinggi Umno mahu cari Tengku Razaleigh Hamzah,” tulis veteran Umno, Tan Sri Abdullah Ahmad dalam sebuah akhbar baru-baru ini.
Abdullah juga menulis seorang pegawai tadbir memberitahunya, dahulu Umno berpeluang baik tetapi perkembangan muktahir dalam situasi Kelantan nampaknya tidak memihak kepada Ku Li dan Umno.
Ku Li galas beban Umno
Nampaknya percaturan Umno menghadapi pilihan raya kecil diletak sepenuhnya di bahu anggota parlimen Gua Musang.
Ada pihak berhujah taktik tersebut menjadi penyambung hayat kepada Ku Li dalam karier politik. ”Menang Ku Li di Galas bermakna masa depan politik masih ada, tetapi kalau sebaliknya, ’hayat’ politiknya berakhir di situ,” kata seorang penduduk dari Kampung Batu Papan.
Kampung tersebut merupakan kubu kuat Umno di Gua Musang. Namun pada pilihan raya umum Mac 2008, PAS mendapat kedudukan agak selesa dengan sokongan 54.03 peratus.
PAS mendapat kelebihan 92 undi di ketiga-tiga saluran mengundi di kubu tradisi Umno di Batu Papan.
Sedangkan sebelum itu PAS sukar menembusi kubu tersebut. Malah tenaga pengkuliah agama kerajaan negeri juga tidak mendapat ruang untuk mengajar di masjid dan madrasah kampung berkenaan.
Penempatan terbabit mempunyai kira-kira 500 rumah.
Seorang pendakwah, Mohd Zaki Mat Zin, 38 berkata, guru agama dari Unit Dakwah Halaqat, Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Kelantan belum mendapat ruang mengajar di kampung tersebut.
”Sehingga sekarang Unit Dakwah Halaqat tidak diberi peluang biar pun di tempat-tempat lain masalah seperti itu tidak timbul,” katanya ketika ditemui sini.
Seorang warga emas Harun Majib, 67 mengakui Batu Papan menjadi kubu tradisi Umno sejak zaman berzaman.
Katanya, kawasan itu sukar ditembusi PAS kecuali pada pilihan raya umum lalu apabila Chek Hashim Sulaima menang.
”Itu merupakan satu sejarah. Pakcik melihat itu kelebihan yang ada pada Chek Hashim sehingga mudah diterima penyokong Umno,” katanya.
Bagaimanapun di tujuh peti undi lain terutamanya membabitkan pengundi di kalangan Orang Asal, kekuatan PAS di bawah 40 peratus, kecuali di Unit Peti Undi (UPU) Hau.
Kekuatan PAS juga agak seimbang berbanding Umno/Barisan Nasional (BN) di UPU Kampung Pulai iaitu 47 peratus.
PAS juga mempunyai kedudukan agak selesa di kawasan pengundi bercampur Melayu dan Cina.
Umno benar-benar mengharapkan sentuhan Ku Li bagi mendapat kekuatan baru di Galas, selepas tercicir ke tangan PAS pada Mac 2008.
Malah Timbalan Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin meletakkan pengharapan sepenuhnya kepada Ku Li.
Sebaik sahaja Chek Hashim meninggal dunia, Muhyiddin membuat kenyataan melantik Ku Li sebagai pengarah pilihan raya BN di Galas.
Biar pun kenyataan itu melukakan perasaan Pengerusi Perhubungan Umno Kelantan, Dato’ Seri Mustapa Mohamed, namun dalam situasi Gua Musang, pemimpin Umno di Kuala Lumpur belajar ’meluntut’ semula kepada Ku Li.
Mustapa perlu menerima hakikat Gua Musang bukannya Jeli yang menjadi kubunya sejak dua penggal lalu.
Namun dalam konteks Gua Musang Mustapa perlu membisu dan hanya akur segala arahan Ku Li sebagai pengarah pilihan raya BN.
Bagaimanapun mengapa pula tiba-tiba Ku Li menafikan mempunyai hubungan dingin dengan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri terbabit.
Ku Li vs Mustapa
”Saya tidak ada masalah bekerja dengan Mustapa bagi memastikan kemenangan BN pada pilihan raya kecil Galas,” kata Ku Li sekembali dari bercuti di London.
Penafian Ku Li itu mengundang rasa pelik. Kata orang kalau tidak ada angin masakan pokok boleh bergoyang.
Inilah realiti yang berlaku di Kelantan sekarang. Ku Li pernah dilantik semula sebagai Pengerusi Perhubungan Umno Kelantan ketika menghadapi pilihan raya umum 1999.
Namun tidak lama selepas Ku Li gagal mengulangi kejayaan merampas Kelantan pada 1978, Mustapa pula menggantikan Ku Li di Perhubungan Umno.
Peristiwa lama Mustapa ’merebut’ tempat Ku Li menyebabkan luka lama berdarah kembali. Maka tidak hairanlah tiba-tiba Ku Li menyebut hubungan dengan Mustapa elok.
Kecamuknya dapat juga dilihat apabila Ku Li Isnin lalu memberitahu pucuk pimpinan Umno belum lagi membincangkan soal siapakah calon BN pada pilihan raya kecil Galas.
"Belum ada sebarang keputusan dibuat, tiada perbincangan mengenainya," kata Ku Li selepas mengadakan pertemuan dengan Najib di parlimen.
Malah katanya calon yang bakal mewakili BN akan diumumkan selepas Perhimpunan Agung Umno yang akan berakhir 23 Oktober nanti.
"Pengumuman itu akan dibuat Perdana Menteri," ujar Ku Li kepada media.
Konflik menentukan calon BN di Galas lebih ketara berbanding pilihan raya kecil Manek Urai pada Julai tahun lepas.
Naib Presiden Umno, Dato’ Seri Hishamuddin Hussien memberitahu pucuk pimpinan parti menyerah kepada Ku Li untuk memutuskan sama ada bersedia menjadi calon atau sebaliknya.
Penglibatan langsung Ku Li di Galas juga memberi ruang isu royalti minyak geger semula. Namun, kata Ku Li tiada siapa berhutang dengan sesiapa pun dalam isu royalti.
“Saya ke depan dalam isu itu kerana Allahyarham Tun Abdul Razak mahu rakyat di Pantai Timur memperoleh manfaat dari pendapatan minyak," katanya.
Pusingan awal ini menampakkan isu calon menjadi stigma agak kronik bagi Umno.
Ku Li juga sedia mempertaruhkan anak didiknya iaitu setiausaha bahagian, Abdul Aziz Yusof atau Naib Ketua Pemuda Gua Musang, Zamzani Harun boleh menjadi galang ganti dirinya di Galas.
Apa yang seakan pasti Ketua Pemuda, Bazlan Baharudin atau Ketua Wanita, Datuk Hazani Mohd Nor bukan pilihan Ku Li.
Sebaliknya situasi berlainan berlaku dalam PAS. Tidak kedengaran ribut kecuali sekadar kocakan air dalam cawan.
PAS Gua Musang tidak ketandusan tokoh muda. Pemangku Yang Dipertua (YDP) kawasan, Dr Zulkifli Muhamad, 44, Naib YDP, Husin Embong, 45 dan Ketua Dewan Pemuda PAS, Ustaz Abdullah Husien, 38 boleh menjadi pilihan terbaik.
Kesemua mereka lulusan universiti dalam dan luar negara. Dr Zulkifli lulusan perubatan Universiti Malaya. Pernah berkhidmat di Hospital Kota Bharu dan terakhirnya di Pusat Kesihatan Ciku 3. Sekarang mengendali klinik sendiri di Cikuu 3.
Hussin pula lepasan bidang kejuruteraan di England. Kini seorang ahli perniagaan yang berjaya di Gua Musang.
Ustaz Abdullah pula lepasan Universiti Al Azhar, Mesir. Selama lima tahun beliau belajar agama di Mesir. Pernah menekuni ilmu di Pondok Kandis Bachok.
Sekarang berkhidmat tenaga pengajar di Unit Dakwah Halaqat. Isterinya, Ramlah Abu Samah juga lepasan Al Azhar.
Biar apa pun calon PAS dijangka diketahui pada malam 21 Oktober ini. Ceramah perdana pengisytiharan calon tersebut turut menampil Penasihat Keadilan, Datuk seri Anwar Ibrahim dan Penasihat DAP, Lim Kit Siang.
Apa yang pasti pusingan awal memperlihatkan Umno tenggelam dengan masalah dalaman. Silap percaturan misi Umno gagal lagi di bawah Ku Li.

Dipetik dari: http://www.harakahdaily.net/

PKR wajar serakahkan Batu Sapi kepada PAS


DEWAN PEMUDA PAS SABAH mendesak agar kerusi Parlimen Batu Sapi di serahkan kepada PAS atas semangat setiakawan Pakatan Rakyat Sabah. PKR Sabah telah gagal mengemukakan calon pada pilihanraya ke-11 tahun 2004 dan ke-12 tahun 2008.

Pada Pilihanraya ke-12 tahun 2008, PAS Sabah telah mengadakan perundingan dalam pembahagian kerusi dan telah menuntut kerusi tersebut namun ditolak oleh PKR SABAH dan Pas Sabah mengalah atas semangat setiakawan.
Namun tindakan mereka yang tidak mengemukakan calon setelah tamat tempoh pencalonan menunjukkan bahawa mereka telah mengkhianati persefahaman telah dipersetujui bersama.
PKR telah meletakkan calon di 19 kerusi Parlimen, sedangkan PAS tidak meletakkan sebarang calon pada mana-mana kerusi Parlimen pada Pilihanraya lepas, maka Kerusi Parlimen Batu Sapi telah diletakkan menjadi keutamaan untuk Pas bertanding sebagaimana yang telah diputuskan dalam Bengkel Strategik Pilihanraya Pas Sabah di Sandakan pada awal tahun ini.
Yang Dipertua PAS Batu Sapi, Tuan Haji Hamzah Abdullah yang juga Timbalan Pesuruhjaya PAS Sabah adalah Pengasas PAS di Sabah di samping menjadi Pesuruhjaya PAS Sabah Pertama adalah anak jati kelahiran di Batu Sapi.
Beliau adalah tokoh pemimpin pas yang berkaliber yang banyak berkhidmat dengan masyarakat di sana. Mendapat pendidikan dalam perundangan di UK, di samping pernah memegang jawatan sebagai Pemimpin Kemajuan Rakyat (PKR) bagi DUN Sekong.
PAS bersama masyarakat melalui Institusi seperti Pusat Asuhan Tunas Islam (PASTI) bagi tadika kanak-kanak yang terletak di bawah Dewan Pemuda Pas Sabah, telah lama bertapak di Batu Sapi. Antaranya PASTI di Taman Mawar yang telah mencecah 10 tahun. Kini telah empat buah PASTI berada di kawasan Parlimen tersebut.
(Nota: Lahirul merupakan Ketua Dewan Pemuda PAS Negeri Sabah)


Dipetik dari:  http://www.sabahkini.net

Ku Li jadi COOL LEE di DUN Galas

TENGKU Razaleigh memberi taklimat kepada sebahagian bekas tentera pada Majlis perjumpaan dengan bekas tentera di Pejabat UMNO Bahagian Gua Musang di Bukit Cekati, semalam.
TENGKU Razaleigh memberi taklimat kepada sebahagian bekas tentera pada Majlis perjumpaan dengan bekas tentera di Pejabat UMNO Bahagian Gua Musang di Bukit Cekati, semalam.
 
GUA MUSANG: Barisan Nasional (BN) sedia menebus semula maruah dan merampas kembali kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Galas, dengan menggemblengkan tenaga jentera bagi menarik sokongan pengundi 4 November ini.
Pengarah Pilihan Raya BN bagi DUN Galas, Tengku Razaleigh Hamzah, berkata beliau akan berusaha bersama seluruh jentera untuk memastikan kemenangan itu sebagai bukti Gua Musang masih menjadi kubu kuat UMNO di Kelantan.

Katanya, pada pilihan raya umum lalu, PAS menang di kerusi terbabit hanya dengan majoriti 646 undi tetapi pilihan raya kecil kali ini
beliau berharap BN boleh merampas kembali dengan kemenangan lebih besar berikutan senario politik semakin berubah.

“Kita mengakui kekalahan pilihan raya umum lalu kerana tsunami politik tetapi tidak semestinya kita terus kekal dengan keadaan demikian kerana rakyat kembali yakin dengan perjuangan BN.

“Tengoklah jentera kita semakin bersemangat di samping banyak pihak turun membantu bagi menjamin BN mencapai kemenangan besar DUN Galas,” katanya ketika berucap pada majlis perjumpaan dengan Bekas Tentera kawasan DUN Galas di Bukit Chekati, di sini, petang semalam.
Hadir sama Timbalan Ketua UMNO Bahagian Gua Musang, Mat Yusoff Ab Ghani.

Tengku Razaleigh yang juga Ketua UMNO Bahagian Gua Musang berkata, hakikat sebenarnya UMNO masih kuat tetapi disebabkan keadaan politik dan sokongan rakyat berubah pada saat akhir menjelang mengundi, menyaksikan BN kecundang banyak kerusi.

Namun, beliau yakin sokongan rakyat yang kembali kepada BN boleh memberi kekuatan semula untuk merampas kerusi DUN Galas daripada PAS dan sekali gus mampu bagi kerajaan melaksanakan segala kemajuan.

Dipetik dari: http://www.bharian.com.my

Taufan MEGI

 
+
  
=


Taufan MAGGI



MANILA: Taufan Megi melanda daratan sepanjang pantai timur laut Filipina dengan angin selaju 225 kilometer sejam, ribut terkuat yang melanda negara itu sejak beberapa tahun lalu.

Ribuan penduduk mencari perlindungan manakala pihak berkuasa memberi amaran kepada jutaan penduduk dan pesawah di sepanjang laluan taufan itu supaya berwaspada terhadap kerosakan tanaman, kediaman dan kabel kuasa elektrik.
Ahli kaji cuaca, Robert Sawi, berkata pusat taufan itu menghempas daratan tengahari tadi di Teluk Palanan di negeri Isabela.

Katanya, banjir dan tanah runtuh mungkin berlaku ketika ribut itu melalui Pulau Luzon. - AP

Dipetik dari: http://www.bharian.com.my

PAS umum calon Galas

KUALA TERENGGANU: Calon yang akan mewakili PAS pada pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Galas telah diputuskan dan akan diumum Mursyidul Amnya, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, dalam masa terdekat.

Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali, berkata bakal calon PAS dipersetujui sebulat suara Dewan Harian PAS yang bermesyuarat mewakili Jawatankuasa PAS Pusat baru-baru ini.
Mustafa yang enggan mendedahkan identiti calon berkenaan, bagaimanapun berkata beliau terdiri dari anak tempatan, tidak pernah menjadi wakil rakyat dan juga pemimpin parti itu di Gua Musang.

"Esok nama itu akan diserahkan kepada Mursyidul Am (Nik Aziz) yang juga Pesuruhjaya PAS Kelantan untuk diumumkan," katanya dalam satu sidang media di sini, hari ini.

Beliau berkata, nama berkenaan dipilih daripada enam nama yang disenarai pendek oleh PAS Kelantan termasuk seorang pemimpin Orang Asli di situ.

Katanya, tarikh sebenar pengumuman bagaimanapun belum dimuktamadkan lagi namun difahamkan, parti itu akan memperkenalkan calonnya 20 Oktober ini.

Pilihan raya kecil DUN Galas diadakan berikutan kematian wakil rakyatnya dari PAS, Chek Hashim Sulaima, 46, pada 27 September lalu.
Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menetapkan penamaan calon pada 26 Oktober dan pengundian pada 4 November.

Ketika ditanya peluang PAS berdasarkan perkembangan semasa, beliau berkata parti itu masih berada di belakang Barisan Nasional (BN) kerana menganggap kawasan itu sebagai kubu kuat UMNO dan beberapa faktor lain.

Mengenai pelantikan Tengku Razaleigh Hamzah sebagai Pengarah Jentera Pilihan Raya BN bagi DUN itu, Mustafa berkata tidak dinafikan tokoh veteran itu mempunyai pengaruh tersendiri di Gua Musang.

"Bagaimanapun itu tidak semestinya diterjemah sebagai undi," katanya.

Sementara itu, beliau berkata langkah SPR mengadakan serentak pilihan raya kecil DUN Galas dan pilihan raya kecil Parlimen Batu Sapi, Sabah, akan memberi kelebihan kepada BN terutama dari segi logistik berbanding pembangkang.

"Bila diadakan dua serentak, bagi kita susah untuk kita beri tumpuan, tapi ini tak halang untuk kita berusaha mencapai kemenangan," katanya.

Mengulas politik Terengganu terutama dalam menghadapi pilihan raya umum akan datang, beliau berkata PAS dan BN negeri itu mempunyai kekuatan seimbang dan masing-masing terpaksa bergantung kepada sokongan pengundi atas pagar untuk membentuk kerajaan. - BERNAMA

Dipetik dari: http://www.bharian.com.my

Anwar gagal peroleh kenyataan Saiful dari pihak polis

PUTRAJAYA: Mahkamah Persekutuan di sini hari ini menolak percubaan akhir Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk mendapatkan kenyataan saksi Mohd Saiful Bukhari Azlan yang dirakamkan oleh polis dalam kes tuduhan liwatnya.

Anwar mahu semua kenyataan tersebut kerana beliau mendakwa terdapat percanggahan dalam keterangan Mohd Saiful semasa dalam perbicaraan kes tuduhan liwat terhadapnya sehingga boleh mendorong kebolehpercayaan pengadu dicabar.
Ketua Pembangkang berusia 63 tahun itu mendakwa Mohd Saiful telah memberi keterangan bahawa dakwaan liwat itu berlaku tanpa kerelaannya tetapi dia (Anwar) didakwa mengikut Seksyen 377B Kanun Keseksaan iaitu mengadakan hubungan seksual secara rela.
Click Here
Mohd Saiful, 25, telahpun memberi keterangan sebagai pengadu dan saksi utama dalam perbicaraan itu.

Dalam keputusan sebulat suara, Mahkamah Persekutuan, yang diketuai oleh Hakim Besar Malaya, Tan Sri Arifin Zakaria, memutuskan bahawa perintah Mahkamah Tinggi tidak merangkumi definasi perkataan "keputusan" dan ia bukan perintah akhir di bawah Seksyen 3 Akta Mahkamah Kehakiman 1964.

"Kami setuju dengan keputusan Mahkamah Rayuan bahawa keputusan mahkamah perbicaraan dalam kes ini bukan merupakan satu keputusan dan ianya tidak boleh dirayu," kata Hakim Arifin yang bersidang bersama Hakim Mahkamah Persekutuan Tan Sri James Foong dan Datuk Seri Md Raus Sharif.

Mengenai isu dua mukasurat "alasan lebar" yang dibangkitkan oleh peguam Anwar, Karpal Singh semasa hujahan dalam rayuan itu, Hakim Arifin berkata alasan Mahkamah Rayuan menyifatkan sebagai "alasan lebar" adalah jelas dan menyeluruh kerana ia mengandungi semua bahan dalam hujahan penghakiman.
Pada 19 Ogos lalu, Karpal mendesak Mahkamah Persekutuan untuk mengarahkan Mahkamah Rayuan memberikan alasan lanjutan atas penolakan rayuan Anwar, dengan berkata penghakiman tersebut hanya alasan lebar sahaja.

Bagaimanapun, Hakim Arifin dalam penghakimannya berkata Mahkamah Rayuan telah memberi alasan ringkas dan padat dengan memetik beberapa pihak berkuasa dalam menyokong keputusan mereka.

"Dalam beberapa insiden, alasan penghakiman ringkas dan padat sudah memadai. Dalam kes ini, isu di hadapan Mahkamah Rayuan ialah sama ada terdapat hak untuk merayu terhadap keputusan," katanya.

Beliau menegaskan Ketua Hakim Negara Tun Zaki Azmi sedang memperjuangkan bahawa hakim perlu berusaha menulis penghakiman ringkas dan padat di mana ia diperlukan.

"Kami sangat bersetuju dengannya. Inilah apa yang dilakukan oleh Mahkamah Rayuan dalam kes ini," kata Hakim Arifin dalam penghakiman 19 mukasurat semasa menolak rayuan Anwar itu.

Anwar sedang menghadapi perbicaraan atas tuduhan meliwat bekas pembantunya itu di Unit 11-5-1, Kondominium Desa Damansara, Jalan Setiakasih, Bukit Damansara, Kuala Lumpur, antara 3.01 petang dan 4.30 petang, 26 Jun 2008.

Jika sabit kesalahan, Anwar boleh dikenakan hukuman penjara sehingga 20 tahun dan disebat. - BERNAMA

Dipetik dari: http://www.bharian.com.my

Okaz launches ‘Creative Advertising Awards’



JEDDAH: The Okaz Creative Advertising Award 2010 contest will be launched today with a huge campaign in the print media and on television. Organizers are inviting participants to send in their entries.
Waleed Jameel Kattan, Director General of Okaz Organization for Press and Publication and chairman of the award’s higher organizing committee, said this year’s prizes will come as a welcome surprise to everyone. “We have a sense of responsibility because of the success achieved by the awards during its launch last year under the patronage and in the presence of Prince Khaled Al-Faisal, the Emir of Makkah,” Kattan said, adding that this ensured “a strong beginning” for the competition.
Kattan stressed that Okaz is committed to ensure that all its initiatives are successful. This stems from the organization’s social responsibility toward Saudi society as a whole and Saudi talent in particular.
Dr. Abdullah Banakhr, secretary general of the award, said that the scope of the advertisement competition has been broadened. In addition, the panel of judges for this year’s contest will include the winners of prestigious international competitions.
More information and details on the competition can be found on the website www.okaz-caa.com.
– Okaz/Saudi Gazette

Resource from: http://www.saudigazette.com.sa

Israel, Hamas resume prisoner swap talks

OCCUPIED JERUSALEM: Israel said Sunday it had resumed talks with the Hamas on swapping about 1,000 Palestinian prisoners for a soldier held captive for more than four years.

Prime Minister Benjamin Netanyahu said the German mediator who has been working to broker a deal for about a year has returned to the region.

Hamas captured Israeli soldier Gilad Schalit in June 2006 in a raid across the Gaza-Israel border. Secret negotiations over a swap, mediated by Egypt and more recently by Germany, have been deadlocked for several months. Hamas is not part of the US-sponsored peace talks that restarted last month in Washington. As opposed Western-backed Palestinian President Mahmoud Abbas, who is heading the peace negotiations, Hamas has no official relations with Israel.

Deals proposed in the past have entailed Israel swapping about 1,000 Palestinian prisoners for Schalit. The most recent talks broke down over Israel’s refusal to release a number of prisoners who carried out deadly attacks on civilians because of fears they would return to violence. Hamas insists these prisoners be part of any deal. Hamas officials said over the weekend that the lead German mediator had returned to the region to resume talks, which Netanyahu confirmed.

“We are operating at all times, in different and various ways to bring him back. One of these ways, even the main way, is this negotiation, which indeed resumed a few weeks ago,” Netanyahu told Israel Army Radio Sunday. Neither Netanyahu nor Hamas officials provided any details about the current state of negotiations.

But Hamas spokesman Ayman Taha said the German mediator’s visit was “exploratory” and that he had not brought a new offer. “Netanyahu is misleading Israeli public opinion when he talks about his willingness to make major concessions in order to conclude the deal,” Taha said. The release of prisoners is an emotionally charged issue for both Israelis and Palestinians.

Palestinians view the 7,000 prisoners Israel holds as heroes, and most of them have a relative or know someone who has done time. Israel detains them for offenses ranging from participating in attacks to stone-throwing and belonging to organizations Israel considers illegal.

— Associated Press __

Resource from: http://www.saudigazette.com.sa

Projek mega di Makkah siap menjelang 2012

MAKKAH: Datuk Bandar Makkah, Dr Osama Al-Bar, berkata beberapa projek mega yang dilaksana di kota suci ini dijamin siap menjelang 2012.

Saudi Gazette melaporkan Osama yang juga Pengerusi serta Ketua Eksekutif Pihak Berkuasa Pembangunan Makkah sebagai berkata jaminan itu bersandarkan kepada arahan Raja Abdullah.
Antara projek berkenaan ialah Lebuh Raya Raja Abdul Aziz yang menghubungkan Makkah dan Jeddah.

Beliau berkata, pembinaan lebuh raya itu sudah bermula dan ia akan menjadi contoh untuk pembinaan jalan raya di wilayah itu pada masa depan.

Satu lagi projek yang hampir siap ialah lapan rumah penyembelihan yang dilengkapi peralatan moden dan akan diurus oleh Bank Pembangunan Islam.

Juga dalam pembinaan ialah empat terowong pejalan kaki yang menghubungkan daerah Al-Hujun dan Al-Jarwal dengan Masjidil Haram.

Osama juga dilapor berkata projek membina 5,000 unit rumah juga telah bermula dan apabila siap kelak akan diberi kepada penduduk terutama mereka yang rumahnya dirobohkan.
Selain itu, sembilan stesen monorel yang menghubungkan Padang Arafah, Mina dan Mudzalifah juga hampir siap.

Projek lain yang diarahkan siap menjelang 2012 oleh Raja Abdullah ialah pembinaan ruang tambahan di timur Masjidil Haram, projek Jabal Omar dan sistem keretapi laju antara Makkah dan Madinah. - BERNAMA

Dipetik dari: http://www.bharian.com.my

Makkah mayor promises mega projects’ completion by 2012

MAKKAH: Dr. Osama Al-Bar, the Mayor of Makkah, member of the Central Haj Committee and Chairman and Chief Executive of the Makkah Development Authority, has promised that a number of large projects currently underway in the city will be completed by 2012.
Al-Bar told Saudi Gazette that this has been ordered by King Abdullah, Custodian of the Two Holy Mosques.
He said the projects that have been earmarked include the King Abdul Aziz Highway between Makkah and Jeddah, running parallel to the existing highway. He said construction has already started and that it will be a prototype for future road developments in the region.
Another project is the construction of eight slaughter houses with modern equipment and an automatic cleaning system, which is also now nearing completion.
These slaughter houses will operate under the Islamic Development Bank.
The arrangements have been made to slaughter one million animals during the days of sacrifice. There are five other slaughter houses operating under the mayoralty’s authority.
Al-Bar said there are four pedestrian tunnels, named after King Abdullah, now being built.
The tunnels will connect Al-Hujun district and Al-Jarwal District with the Grand Mosque. These tunnels are expected to reduce traffic in the area.
A housing project of 5,000 units has also started.
These houses will be given to citizens particularly those whose houses have been demolished.
This will be an additional benefit, apart from compensation already paid out by King Abdullah, said Al-Bar.
He said nine stations are almost completed, which are part of the multibillion railway project linking Arafat, Mina and Muzdalifa.
Al-Bar said the King wants other projects also completed by 2012, including the new annex east of the Grand Mosque, the Jabal Omar project near the Grand Mosque, and the high-speed rail between Makkah and Madina.
– Saudi Gazette

Source from: http://www.saudigazette.com.sa

@@ Followers @ @

Pembaca Berita PANAS!

Popular Posts