My Ping in TotalPing.com

Jom Layan link-link dibawah nie..

KAWASAN KEMALANGAN : AES akan dipasang awal tahun 2011

KUALA LUMPUR: Sebanyak 566 kamera Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) akan dipasang di kawasan kerap berlaku kemalangan di seluruh negara bermula awal tahun depan.

Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Abdul Rahim Bakri, berkata rang undang-undang berhubung AES akan dibentangkan untuk bacaan kali kedua di Parlimen, Disember ini.
“Kita menjangkakan dengan pelaksanaan sistem ini, kadar kemalangan jalan raya dapat dikurangkan seperti negara maju termasuk United Kingdom, Amerika Syarikat, China, Sweden dan Jerman,” katanya sempena Program Kempen Keselamatan Jalan Raya bersama Jabatan Keselamatan Jalan Raya (JKJR) di sini, semalam.

Katanya, kerajaan terpaksa mengambil masa melaksanakan AES walaupun sudah diperkenalkan sejak tahun lalu bagi memberi ruang kepada Kementerian Pengangkutan melakukan kajian dan mengumpul maklumat mengenai keberkesanannya.

Katanya, AES mampu beroperasi 24 jam sehari, 365 hari setahun serta kalis panas dan hujan selain akan menggantikan sistem manual sedia ada untuk mengesan mereka yang sering memandu melebihi had laju.

“AES tidak akan menyaingi perangkap had laju Polis Diraja Malaysia (PDRM) kerana buat masa ini ia hanya diletakkan di kawasan ‘black spot’. Namun, kedua-dua sistem ini mempunyai matlamat sama iaitu untuk memerangkap pesalah trafik yang tidak mematuhi had laju dan mengurangkan kemalangan,” katanya.

Selain itu, kerajaan juga bercadang untuk meletakkan papan tanda di setiap lokasi AES bagi memberi peringatan kepada pengguna jalan raya supaya mematuhi peraturan, sekali gus mendidik mereka supaya lebih berhemah.


Dipetik dari: Berita Harian

@@ Followers @ @

Pembaca Berita PANAS!

Popular Posts