My Ping in TotalPing.com

Jom Layan link-link dibawah nie..

Shahrir Juara AF8?!




TEKA-TEKI siapakah yang bakal merangkul gelaran juara Akademi Fantasia musim kelapan (AF8) bakal terjawab malam ini. Bermula daripada 12 orang peserta kini, pelajar AF8 hanya tinggal berlima apabila Ain menjadi pelajar terakhir disingkirkan daripada program itu pada minggu kesembilan.

Penyingkiran Ain, meletakkannya bersama barisan pelajar yang telah tersingkir iaitu Zafarina Jamhari (Farina), Nadia Emilia Roselan (Nad), Muhammad Alid Kadim (Alif), Dayang Nor Anum Arjuna Aharun (Anum) Ema Suhaimi (Ema) dan Muhammed Shahril Mohd. Salleh Hussein (Shah).

Didominasi oleh empat peserta lelaki Ahmad Shahir Zawawi (Shahir), Muhd. Shahril Firdaus Eli (Daus), Emirza Azwan Zulazrin Chew (Iwan) dan Muhd Firdaus Maulana Mohamed (Maulana) dan pelajar dari Ranau, Sabah, Siti Adira Suhaimi (Adira) menjadi satu-satunya peserta wanita yang bakal bersaing pada final AF8.

Mampukah Adira melawan penguasaan lelaki dan meraih undi dengan vokal serta kelembutan wajahnya? Jika dinilai daripada segi bakat, Adira tiada kurangnya. Dia mampu menyanyi dengan baik dan persembahannya agak konsisten berbanding pelajar yang lain.


LIMA finalis bakal berentap pada final AF8 (dari kiri), Maulana, Iwan, Shahir, Daus dan Adira.


Masih teringat alunan vokalnya ketika menyanyikan lagu asli yang benar-benar cocok dengan dirinya. Waktu itu, penonton dan juri tergamam dek persembahannya yang memukau walaupun juri tetap Adlin Aman Ramlie memberi komen supaya jangan terlalu banyak bergerak di pentas sebaliknya menumpukan sepenuh perhatian terhadap lontaran vokal.

Kalau dilihat pula daripada segi pola undian, jika seluruh Sabah mengundi Adira, tidak mustahil dia akan diangkat sebagai juara wanita yang baru selepas Stacy dan Mila.

Maulana, jejaka berusia 22 tahun dan berasal dari Johor Bahru dilihat sangat sinonim dan obses dengan genre muzik jazz. Memang itulah muzik yang bakal diusungnya setelah bergelar penyanyi kelak.

Dalam konsert mingguan, Maulana juga tidak segan dan tidak jemu mendendangkan muzik jazz yang secara realitinya di Malaysia, tidak mempunyai penggemar yang ramai berbanding muzik rock, pop dan balada.

"Saya akan setia dan terus bersama muzik jazz walaupun saya tahu agak sukar untuk peminat di Malaysia menerimanya. Saya harap, saya bakal membawa satu pembaharuan dalam industri muzik selepas saya keluar daripada AF," katanya dalam satu temu ramah di belakang pentas.

Semangat kental itulah yang dipuji, meskipun belum bergelar artis rakaman, Maulana tahu apa yang diinginkan dalam kerjayanya kelak dan ia disokong oleh pengetua AF8, Norman Abdul Halim.

"Saya suka dengan pelajar yang tahu apa yang mereka inginkan daripada awal, jadi tidak sukar dan membuang masa untuk melakukan eksperimen terhadap mereka. Inilah pelapis penyanyi yang saya rasa bakal memberi satu perisa yang baru dalam industri muzik kita," ujar Norman semasa sidang media program Debaran AF8 minggu kesembilan hujung minggu lalu.


ADIRA satu-satunya peserta wanita yang berjaya ke final AF8.


Bercakap tentang Iwan dan Daus pula, walaupun kedua-dua mereka sering dikritik oleh juri tetap dan juri undangan seperti Adibah Nor yang kategorikan suara mereka pada tahap biasa-biasa sahaja tetapi jangan dipandang sebelah mata populariti mereka berdua.

Sentiasa berada di tempat yang selamat membuktikan, mereka berdua telah berjaya mengumpul asas peminat yang kukuh, meskipun Iwan sering mempunyai masalah dengan suaranya yang tidak keluar.

Jelas Norman, Iwan mempunyai pakej untuk diminati oleh remaja walaupun sepanjang AF8 berlangsung, beberapa kali Iwan mempunyai masalah sakit tekak.

Daus juga mempunyai kelompok peminat tersendiri, jejaka kelahiran, Kuching, Sarawak ini sering membawakan lagu-lagu daripada band-band popular tanah air dan luar negara.

Pada persembahannya di minggu kesembilan, Daus tetap membawakan lagu bergenre pop rock, berjudul Masa daripada band Estranged dan Mission Impossible yang dipopularkan oleh Limp Bizkit.

Bagaimanapun daripada mereka berlima kelebihan dilihat lebih berpihak kepada Shahir pelajar yang tersingkir pada minggu ketujuh dan diserap semula melalui undian AF masuk.

Pelajar kelahiran Ipoh, Perak itu mempunyai pakej yang lengkap, rupa dan suara yang baik antara penyebab pengetua AF8 meramalkan Shahir sebagai juara AF8 di samping Adira.

"Shahir menjadi pelajar kegemaran dalam AF8, lihat sahajalah sorakan penonton ketika konsert dan dalam ramai-ramai pelajar mengapa dia yang dipilih penonton untuk undian AF masuk.

"Shahir telah mempunyai peminatnya yang tersendiri, tidak kiralah bagaimana bentuk persembahnnya, dia tetap meraih sokongan yang tidak berbelah bagi daripada peminatnya," kata Norman.


SHAHIR bakal mencipta sejarah sebagai peserta AF pertama yang diundi keluar berjaya meraih juara AF, jika berjaya bergelar juara AF8.


Mungkin ada betulnya juga apa yang Norman katakan, cuba kita imbas kembali sejarah yang berlaku pada penyanyi popular Asmawi Ani atau Mawi. Dia juga pernah diundi keluar dan juga diundi masuk, seterusnya dinobatkan sebagai juara, cuma yang membezakan Shahir dan Mawi ada cerita-cerita panas yang muncul sebelum detik Mawi bergelar juara.

Menyentuh tentang persembahan pelajar di final AF8, Norman menyerahkan segala gimik dan tarikan persembahan kepada pihak produksi.

"Tugas saya dan guru-guru lain memastikan para pelajar bersedia apabila mereka berada di atas pentas. Pemilihan lagu pula, kami akan memberi lagu yang kena dengan jiwa setiap pelajar.

"Kalau yang suka jazz kita akan bagi lagu bergenre jazz. Walaupun lagu itu sebenarnya rock atau pop, kita akan bikin lagu itu menjadi jazz, begitulah juga dengan yang lain," terang Norman lagi.

Siapakah bakal bergelar juara? Jawapannya hanya terletak di tangan pengundi. Buat peminat dan penonton yang ingin menyaksikan final AF8 secara langsung, jangan lupa saksikan konsert akhir AF8 malam ini, 22 Mei, di Stadium Putra Bukit Jalil, pukul 9 malam.

Bagi penonton yang ingin menyaksikan dari kaca televisyen, buat julung kalinya final AF akan disiarkan secara langsung menerusi teknologi High Definition (HD) di saluran 124.


TIDAK mustahil Daus mampu bergelar juara AF8 kerana segalanya mungkin.


Menurut Ketua Perniagaan Melayu Astro, Khairul Anuar Salleh, konsert akhir AF8 masih boleh ditonton menerusi saluran Astro Ria (saluran 104).

"Siaran konsert akhir AF8 mencipta sejarah apabila disiarkan menggunakan teknologi HD. Ini memberi kelebihan kepada pengguna Astro Beyond untuk menyaksikan konsert ini dengan lebih cantik dan jelas, seolah-olah mereka berada di pawagam," ujarnya.

Sumber dipetik dari: http://kosmo.com.my


---------------------------------------------------------------------------------------------------------


huhuhuhu...kepada peminat AF8, nie ak ader bawakan citer yg ak curik dari kosmo :-P , ak x baper ikut sangat AF8 nie sbb daa x best mcm dl...

@@ Followers @ @

Pembaca Berita PANAS!

Popular Posts