My Ping in TotalPing.com

Jom Layan link-link dibawah nie..

Terpekik-pekik memanggil nama ibu: Panik rumah terbakar



TUMPAT - Seorang anak hampir pengsan dan terpaksa ditenangkan jiran kerana menyangka ibunya terperangkap dalam kebakaran yang memusnahkan rumah berusia 50 tahun, pagi semalam.

Dalam kejadian kebakaran kira-kira jam 7 pagi di kampung Kutan Hulu, Kalsom Yaakob, 65, yang disangka terperangkap dalam kebakaran itu selamat kerana ketika kejadian dia bermalam di rumah anaknya, Mohd Rozi Yaakob, 50, di Kampung Tendong Pasir Mas.

Anak mangsa, Nor Zihan, 39, yang hampir pengsan itu berkata, dia panik melihat rumah ibunya terbakar dan bergegas turun dari rumahnya ke rumah ibunya untuk mengejutkan ibunya itu.

“Saya panggil nama ibu sekuat hati, walau pun api semakin marak membakar, saya tidak peduli itu semua kerana saya sangka ibu terperangkap di dalam rumah tersebut.

“Walau pun ditenangkan oleh jiran-jiran, saya tetap melaung memanggil nama ibu sehinggalah saya melihat kelibat ibu saya di tempat kejadian tersebut,” katanya yang bersyukur rupanya ketika kebakaran rumah itu, ibunya belum pulang lagi dari rumah abangnya di Tendong.

Kalsom sudah 10 hari berulang-alik ke rumah anaknya di Tendong dan bermalam di sana, serta rutinnya akan pulang ke rumah di Kutan Hulu pada sebelah pagi sekitar jam 7 pagi.

Nor Zihan berkata, ibunya tinggal bersama abangnya kerana dia dan suami tidak dapat menemaninya pada sebelah malam kerana berniaga di tapak pasar malam sekitar Tumpat.

Katanya, ketika kebakaran berlaku dia bersama lima anak serta suami sedang nyenyak tidur sebelum dikejutkan anak lelakinya, Danial Azri Mat Zawawi, 16, mengenai kejadian yang menimpa rumah ibunya itu dan bergegas cuba menyelamatkan.

“Saya dan ibu hanya mampu melihat rumah peninggalan arwah terbakar.

Tidak sampai 10 minit, rumah ibu musnah kerana api merebak dengan pantas, namun bersyukur kerana api dapat dikawal sebelum merebak ke rumah saya dan jiran,” katanya yang memaklumkan ibunya mengalami kerugian hampir RM50,000 apabila semua perabot, dua buah motosikal dan pakaian musnah.

Sementara itu, Ketua Operasi dan Penyelamat Balai Bomba Tumpat, Mohd Nasir Che Othman berkata, sembilan anggota dari Balai Bomba dan Penyelamat Tumpat dan Darul Naim dikejarkan ke tempat kejadian sebaik menerima panggilan jam 7.08 pagi.

“Ketika tiba di tempat kejadian, keadaan api masih marak sebelum berusaha memadamnya.

“Api dikawal sepenuhnya setengah jam kemudian dan punca kebakaran masih dalam siasatan,” katanya.

Dipetik dari: http://www.sinarharian.com.my

@@ Followers @ @

Pembaca Berita PANAS!

Popular Posts