My Ping in TotalPing.com

Jom Layan link-link dibawah nie..

Bathal Menipu: Temui isyarat misteri dari angkasa lepas

SYDNEY - Seorang ahli astronomi Universiti Sydney Barat, Ragbir Bhathal menyatakan bahawa beliau telah mengesan terdapat satu isyarat cahaya pada Disember 2008 dari salah satu galaksi yang menempatkan satu bintang yang kini dikenali sebagai Gliese 581g dan dipercayai saintis mirip Bumi serta mempunyai potensi kehidupan.
Menurut saintis itu, dia menemui isyarat itu semasa meninjau angkasa lepas dari sebuah balai cerap pada waktu malam.
Bagaimanapun, katanya, dia membuat penemuan itu dua tahun lalu sebelum pengumuman dibuat mengenai Gliese 581g pada hujung bulan lalu.
"Setiap kali malam terang, saya akan naik ke balai cerap untuk melihat objek-objek di cakerawala," katanya.
"Ketika melihat objek-objek berkenaan, kami menemui satu isyarat yang jelas menyerupai sinaran laser berbentuk tajam di lokasi tersebut," tambahnya.
Sebelum ini, Steven Vogt, profesor astronomi dan astrofizik di Universiti California dan rakannya, Paul Butler dari Institusi Carnegie mengumumkan penemuan Gliese 581g pada satu sidang akhbar yang diadakan Yayasan Sains Kebangsaan pada 29 September lalu.
Jarak Gliese 581g dari Bumi ialah 20 tahun cahaya.
Namun, menurut laporan Fox.news.com pada Isnin lalu, seorang saintis, Frank Drake, berasa curiga dengan kenyataan Bhatal.
"Saya mengenali dia (Bhatal). Semasa saya meminta maklumat lebih lanjut (berhubung isyarat itu), dia tidak menghantarnya kepada saya," kata Drake. - Agensi

Dipetik dari: http://kosmo.com.my

@@ Followers @ @

Pembaca Berita PANAS!

Popular Posts