My Ping in TotalPing.com

Jom Layan link-link dibawah nie..

Hospital swasta dibenar iklan

Langkah perkasa pelancongan kesihatan negara

PUTRAJAYA: Semua hospital dan klinik swasta kini boleh mengiklankan perkhidmatan masing-masing dalam semua media dan sepanduk selepas diluluskan Lembaga Iklan Ubat (MAB) Kementerian Kesihatan, kata Menterinya, Datuk Seri Liow Tiong Lai.

Beliau berkata, langkah itu liberalisasi bagi sektor kesihatan dalam usaha kerajaan memperkasa bidang pelancongan kesihatan negara yang dikenal pasti sebagai satu daripada Program Transformasi Ekonomi (ETP) dalam Aktiviti Ekonomi Utama Nasional (NKEA).
Katanya, liberalisasi iklan kesihatan itu terkandung dalam semakan semula Garis Panduan Pengiklanan Untuk Perkhidmatan dan Fasiliti Kesihatan yang diluluskan pada Julai lalu bagi membolehkan 200 hospital swasta dan 7,000 klinik swasta di seluruh negara mengiklankan perkhidmatan masing-masing dalam semua media.
Beliau berkata, mengikut semakan semula garis panduan itu, hospital dan klinik swasta dibenarkan mengiklankan perkhidmatan masing-masing dalam semua media termasuk internet, penggunaan sepanduk bagi tempoh masa tertentu dan mengadakan publisiti di luar negara.

Selepas diluluskan MAB, hospital dan klinik swasta boleh menyiarkan maklumat mengenai perkhidmatan dan kemudahan termasuk pakej kesihatan yang ditawarkan, katanya selepas majlis Aidilfitri Kementerian Kesihatan, di sini, semalam.
Liow berkata, tempoh kelulusan iklan oleh MAB dipendekkan daripada enam minggu kepada empat atau lima hari.

Garis panduan iklan itu sebahagian daripada Akta Ubat (Pengiklanan dan Jualan) 1956 yang sebelum ini agak ketat terhadap hospital dan klinik swasta mengiklankan perkhidmatan termasuk disyaratkan hanya dalam majalah kesihatan, direktori, risalah atau pelekat manakala iklan media cetak atau elektronik hanya membabitkan ucapan tahniah.

Dipetik dari: http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Hospitalswastadibenariklan/Article

@@ Followers @ @

Pembaca Berita PANAS!

Popular Posts