My Ping in TotalPing.com

Jom Layan link-link dibawah nie..

Pemilik premis tanggal logo halal


PENGUAT kuasa memeriksa ayam yang telah disembelih di sebuah premis semasa operasi di medan selera pusat beli-belah di Bukit Bintang, Kuala Lumpur semalam.


KUALA LUMPUR - Melihat pemeriksaan mengejut Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) terhadap sebuah premis makanan di sebuah medan selera di pusat beli-belah Pavillion di sini, beberapa pengusaha premis makanan lain bergegas menanggalkan logo dan sijil halal bukan diiktiraf jabatan itu dari dinding premis mereka.

Pengarah Cawangan Pemantauan dan Penguatkuasaan Bahagian Hab Halal Jakim, Amri Abdullah berkata, tindakan itu dipercayai untuk mengelak premis mereka diambil tindakan kerana menggunakan logo dan sijil halal yang bukan dikeluarkan Jakim.

"Apa yang menimbulkan tanda tanya ialah semasa tinjauan awal, kami mendapati ada logo halal yang dipamerkan. Tetapi ketika pemeriksaan berikutnya, logo berkenaan sudah tidak lagi dipamerkan," katanya selepas memeriksa premis-premis di medan selera berkenaan.

Pemeriksaan yang disertai tiga pegawai Jakim, tiga pegawai Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) dan lima anggota Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) itu dilakukan setelah Jakim menerima aduan orang ramai berkaitan penyalahgunaan sijil halal di premis berkenaan.

@@ Followers @ @

Pembaca Berita PANAS!

Popular Posts